
Uitgangspunten voor social media

Social media hebben een groot bereik en bieden kans om interacties aan te gaan met je doelgroep. Bij Avans doen we dit via de corporate kanalen, maar ook via opleidingspagina's. Dagelijks monitoren we de online wereld om bij te houden wat onze doelgroepen over Avans zeggen. Daar gebruiken we de monitoringstool Coosto voor. Vanuit Coosto verzorgen we ook de webcare via WhatsApp en Facebook Messenger.
Voor de corporate kanalen hebben wij een socialmediastrategie geformuleerd. Deze strategie zorgt voor structuur en houvast en draagt bij aan onze doelen.
Richtlijnen voor een social-mediabericht
Een goed social-mediabericht bestaat altijd uit een combinatie van tekst en beeld. Maak gebruik van video en beeld ter ondersteuning van je content. Kies een duidelijke doelgroep per kanaal en stem hier je content op af. Zo blijf je relevante content bieden.
Voor heldere communicatie, herkenbaarheid en snelle vindbaarheid van je social media post, is het onderstaande van belang:
- Tekst profielnaam: schrijf de opleidingsnaam voluit.
- Tekst gebruikersnaam: schrijf zoals onderstaand voorbeeld, de afkorting opleiding _avans_stad.
- Avatar socialmedia: Elk socialmediakanaal maakt gebruik van een avatar: de profielfoto van het kanaal. Om het jullie makkelijk te maken kan je voor iedere opleiding een avatar, kant en klaar, downloaden uit de beeldenbank.
Een fictief voorbeeld wanneer je de bovenstaande richtlijnen goed hebt toegepast ziet er zo uit.
Meer do's en don'ts
- Gebruik de juiste tone of voice en emoticons.
- Social media zijn persoonlijke kanalen. Gebruik de jij-vorm.
- Plaats je content op gunstige tijden. In je statistieken zie je wanneer je volgers online zijn. Speel hier op in.
- Houd het aantal posts per week beperkt, een overkill kan ervoor zorgen dat mensen je gaan ontvolgen.
- Meng je niet in politieke of religieuze discussies.