
Schrijfwijzer

In de Schrijfwijzer staan afspraken over de Avansschrijfstijl. En je vindt er veel praktische voorbeelden. We gebruiken de Avansschrijfstijl voor communicatie naar onze doelgroepen en stakeholders. We schrijven vanuit de 3 kernwaarden: Ambitie, Persoonlijke aandacht en Midden in de maatschappij.
Kernwaarden |
Uitleg |
Vertaling naar toon/stijl |
AMBITIEUS
|
We werken hard en streven naar het maximale resultaat. We verwachten een wederzijdse investering van docenten en studenten. Elke dag leggen we de lat weer een stukje hoger, omdat we blijven leren en ontwikkelen.
|
Onze teksten zijn begrijpelijk, to the point en uiteraard foutloos. We hebben steeds de lezer in gedachten als we schrijven: welke informatie heeft hij nodig? En sluiten we aan bij zijn belevingswereld? Omdat de lat bij Avans hoog ligt, dagen we de lezer uit en proberen we hem te prikkelen. We laten zien hoe je het verschil kunt maken. En altijd met een positieve insteek. |
PERSOONLIJK
|
We hebben oog voor elkaar, luisteren naar elkaar, kunnen ons in de ander verplaatsen en hebben oprecht persoonlijk contact. We bieden een veilige en plezierige omgeving. En creëren een thuisgevoel. |
De mensen om ons heen zijn belangrijk. Net als de lezer. Dat laten we merken door de lezer aan te spreken. En aan te sluiten bij wat hij al weet. Verder zijn onze teksten persoonlijk door een warme en informele toon. Het is meer spreektaal dan schrijftaal. En als het even kan spreken we de lezer aan met je en jou. |
MAATSCHAPPELIJK BETROKKEN
|
We gaan actief relaties aan met onze omgeving. We zijn nauw verbonden met de praktijk en zetten onze deskundigheid en ervaring in om maatschappelijke meerwaarde te creëren. |
We werken nauw samen met de praktijk en dat vertellen we in echte verhalen van studenten, docenten en medewerkers. Ook als ze kritisch zijn. Met persoonlijke teksten laten we zien wat we doen. Ook nodigen we uit tot echt contact. Bijvoorbeeld met een call to action. |
Vaste termen
Redactie beheert een lijst met vaste termen. Uitgangspunt voor het samenstellen van deze lijst is dat studiekiezers de door Avans gebruikte termen begrijpen en dat ze eenduidig zijn. Dit helpt hen bij het maken van een studiekeuze. De lijst met termen is niet star, Avans staat open voor aanpassingen. Suggesties kun je mailen naar redactie@avans.nl.